Bērna vadīta ēšana

Dabā ir paredzēts, ka visi cilvēkbērni piedzimst vegāni. Viņiem būtu jāpārtiek tikai no savas mammas piena. Viens ēd ilgāk, cits – ne tik ilgi. Kādam mazulim vajadzīgi mākslīgi radīti piebarošanas veidi, lai palīdzētu izaugt veselam. Šie produkti visbiežāk ir ražoti uz govs piena bāzes, bagātināti ar D vitamīnu, kas iegūts no aitu vilnas. Šobrīd pārdošanā pieejami arī vegāniski, rūpnieciski ražoti mātes piena aizstājēji, kas uzturvērtībā ir līdzvērtīgi govs piena maisījumiem. Kad ir pienācis laiks sākt bērna piebarošanu, uztura eksperti iesaka to uzsākt ar termiski apstrādātiem vietējiem, sezonāliem dārzeņiem. Piebarošanu var veikt tradicionāli , bērna maltīte ir mīkstā, putriņas veidā, to vecāki iebaro bērnam ar karoti vai izmantojot metodi – bērna vadīta ēšana.

Katja Ņūmena ir mamma diviem bērniem vegāniem, un abiem mazuļiem ir uzsākta piebarošana ar bērna vadītas ēšanas metodi (BVĒ). Katja dalās savā pieredzē un ar zināšanām, kā uzsākt BVĒ bērniem vegāniem. Ar Katju sarunājās Sanita Ločmele.

Kas ir bērna vadīta ēšana?

Bērna vadīta ēšana ir mazuļa ēdināšanas metode, kur bērns pats iepazīstas ar ēdiena pasauli, kad viņš/viņa tam ir gatavi. Bērniņam tek piedāvāti pirkstiņēdieni, speciāli sagatavoti ar rociņu viegli satveramos gabalos. Tādā veidā mammai vai tētim nav nepieciešama ēdienu atsevišķa pagatavošana vai blendēšana un bērna barošana ar karotīti. Bērns ēd pats. BVĒ parasti tiek uzsākta pēc 6 mēnešu vecuma, kad bērns var patstāvīgi nosēdēt barošanas krēslā vismaz vienu minūti un izrāda citas gatavības pazīmes. Vienā ēdienreizē var piedāvāt 2-4 dažādus ēdienus un viņš/viņa pats izvēlas, ko un cik daudz ēst.
BVĒ atšķiras no tradicionālās bērna piebarošanas ar to, ka bērns ēd pats, cik var un cik grib. Pats izvēlas, ko ēst no viņam piedāvātajiem ēdieniem. Putriņ-piebarošanā tāda izvēle ir retāka. Parasti bērns ēd to, ko mamma viņam ir sagatavojusi un sablendējusi. Protams, bērns var ēst vienu putriņu vai biezeni, bet citu ne pārāk, bet parasti ēdiens tiek viņam iebarots ar karotīti.

Kā var zināt, vai bērns ir gatavs uzsākt BVĒ?

Bērns stabili sēž bez citu atbalsta vismaz vienu minūti. Šis punkts ir svarīgs, lai mazinātu aizrīšanās risku. Jo, tikai sēžot taisni un ar labu kakla kontroli, vislabāk darbojas rīstīšanās reflekss, kas izstumj lielākos ēdiena gabalus no rīkles un mutes.
Labi attīstīta roku koordinācija. Bērns var pats satvert un ielikt ēdienu sev mutē. Sāk attīstīties pincetes satvēriens (ar diviem pirkstiem).
Bērns izrāda interesi par ēdienu. Mēģina izņemt ēdienu citiem no rokām un vēlas to pagaršot.
Bērns ir zaudējis mēles izstumšanas refleksu (angliski: the tongue thrust reflex) un izrāda gatavību ēdienu košļāt un norīt. Kaut gan košļāšana vairumam bērnu paradās vēlāk – ap 8-9 mēnešiem.
Ar pirmo bērnu uzreiz uzsāku BVĒ, kad bērns bija apsēdies. Man uzreiz bija pārliecība, ka šī ir pareizā pieeja. Viss šķita dabīgi un pašsaprotami. Apkārtējo reakcijas bija dažādas: draudzenes atbalstīja, jo pašu bērni tā ēda. Mana mamma bija ļoti piesardzīga, viņa uztraucās, vai bērns ir pietiekoši paēdis un vai neaizrīsies. Ar otru bērnu man tagad viss ir daudz vienkāršāk. Viņš ļoti labi pats ēd. Daudz un gandrīz bez nekārtības. 90% ēdiena nonāk mutē. Tikai jānoķer mirklis, kad bērns ir paēdis, jo tad viņš sāk ēdienu izmētāt. Tad ņemu ēdienu nost. Tagad arī mana mamma atbalsta šo ēšanas paņēmienu.

Ar kādiem ēdieniem vajadzētu uzsākt BVĒ?

Nav noteiktu ēdienu ,ar kuriem vajadzētu sākt. Tie varētu būt 2-3 produkti vienā reizē. Bet būtu labi sākt ar mīkstākiem produktiem, tie varētu mīksti novārīti dārzeņi vai augļi, kā arī ieteicams regulāri dot vēderu mīkstinošus augļus- plūmes, bumbierus. Neieteiktu bērnam piedāvāt banānus, jo tie cietina vēderu.

Pirmie pirkstiņēdieni:

  • vārīts vai tvaicēts burkāns
  • plūme
  • vārīts vai tvaicēts ķirbis
  • avokado
  • vārītas vai tvaicētas sviesta pupiņas
  • vārīts vai tvaicēts saldais kartupelis
  • vārīts vai tvaicēts brokolis
  • vārīts vai tvaicēts puķkāposts
  • vārīta vai tvaicēta kukurūza vālīte sagriezta 3-4cm lielās ripiņās
  • augļi un ogas: meža ogas, dārza ogas, persiki, nektarīni. Lielogu mellenes un vīnogas būtu jāsagriež uz pusēm gareniski.
  • smūtiji

Manu bērnu mīļākie ēdieni ar laiku mainās. Meitai ļoti garšo tofu, avokado, burkānlasis un putras. Dēlam vislabāk garšo ogas, augļi un avokado, arī saldais kartupelis. Ceptu ēdienu es sāku piedāvāt tuvāk gada vecumam, tās bija uz sausas pannas (bez eļļas) ceptas griķu un auzu pankūkas, dārzeņu kotletītes utt. Vēlāk arī ēdām parastos ceptus kartupeļus un tofu.

Ar ko vegānā BVĒ atšķiras no visēdāju?

Tāpat kā jebkura bērna ēdināšanā arī bērnu vegānu uzturā svarīgi ir pievērst uzmanību sabalansētai ēdienkartei un uzturvielām. Īpaši svarīgās: B12, dzelzs, nepiesātinātās taukskābes jeb omegas.
Piemēram, B12 vitamīnu iesaka dot jau no 6-8 mēnešu vecuma, kad mātes piens vairs nav pamatēdiens. Es iesaku konsultēties ar savu ģimenes ārstu vai uztura speciālistu par ieteicamo dienas devu. B12 var uzņemt arī ar ēdieniem, kas ir bagātināti ar šo vitamīnu.
Bērniem vegāniem tiek piedāvātas daudzveidīgas olbaltumvielas: pupiņas, zirņi, graudaugi, dārzeņi, sēklas un rieksti utt. Visēdāju bērnu maltītēs šos produktus parasti aizstaj dzīvnieka gaļa. Svarīgi piedomāt par dzelzi saturošo produktu iekļaušanu bērna ēdienkartē. Piemēram, cukura melasi, magoņu un sezama sēklas, nātres pulveri var viegli pievienot smūtijiem vai iecept pankūkās. Kā arī tofu, rozīnes un humuss ir lieliski dzelzs avoti. Vērts atcerēties, ka dzelzs minerālviela labi uzsūcas kopā ar C vitamīnu saturošiem produktiem, kurus piedāvā tajā pašā ēdienreizē.

Katja Ņūmena un Bērni vegāni visiem vecākiem iesaka apgūt pirmās palīdzības kursus klātienē. Praktiskās un teorētiskās zināšanas var noderēt ne tikai praktizējot BVĒ, bet arī citās dzīves situācijās. Praktiskas zināšanas palīdzēs saglabat mieru krīzes situācijā.

Katja Ņūmena iesaka šādus informācijas avotus, ja arī Tu vēlies uzzināt vairāk par BVĒ.

Latviešu valodā
– Grāmata: Džila Replija “Bērna vadīta ēsana” http://www.ibook.lv/BD_berna-vadita-esana-dzila-replija-treisija.aspx?BID=36c5d2fe-7a19-415c-bcbc-9fffd35deee8 

– Raksts: Mazais nav lielais : galvenās atziņas https://viensplusviens.lv/category/ediens/berna-vadita-esana/ 

– Raksts: Bērna vadīta ēšana. Personīgā pieredze un mazliet teorijas https://www.mammamuntetiem.lv/emuars/23385/berna-vadita-esana-personiga-pieredze-un-mazliet-teorijas/?accept_cookies=1

– Raksts: Bērna vadīta ēšana https://www.santa.lv/raksts/mansmazais/berna-vadita-esana-33102/ 

– Raksts: Kā zināt, ka bērns ir gatavs ēst patstāvīgi? Bērna vadīta ēšana – mammu pieredze

https://www.delfi.lv/calis/enciklopedija/ka-zinat-ka-berns-ir-gatavs-est-patstavigi-berna-vadita-esana-mammu-pieredze.d?id=45979135

Angļu valodā
– Buklets: Baby Led Weaning: http://www.rapleyweaning.com/assets/blwleaflet2.pdf  

– Buklets: Guidelines for implementing a baby-led approach to the introduction of solid foods – updated, June 2008 http://www.rapleyweaning.com/assets/blw_guidelines.pdf

Krievu valodā
– Raksts: Baby-led weaning: как научить ребенка есть самостоятельно https://www.matrony.ru/baby-led-weaning-kak-nauchit-rebenka-est-samostoyatelno/

Video par pirmās palīdzības sniegšanu, aizrīšanās gadījumā:

Veselības Ministrijas video-

https://www.youtube.com/watch?v=M7pfYnjbG5k 

Rīta Panorāma video-

https://www.youtube.com/watch?v=3adaZftenu4  

Mammamuntetiem.lv video-

https://www.youtube.com/watch?v=P0yLztMH1tY