Vai jaunais vegāniskais gads?

Sveiciens jaunajā gadā!

Es ceru, ka Tu šo gadu uzsāc ar jaunu apņemšanos- samazināt vai pilnīgi izslēgt dzīvnieku valsts produktus no sava uztura un ikdienas patēriņa. Ja tā- es Tevi sirsnīgi sveicu ar uzdrošināšanos! Šajā pirmajā Bērni vegāni izdevumā šogad, 2021. gadā, Tu izlasīsi praktiskus padomus, kā rīkoties un kam īpaši pievērst uzmanību, uzsākot vegānisku dzīvesveidu. Sadaļā Viedokļi lasi padomus, kurus iesaka uzņēmēji un vegāniska dzīvesveida zinātāji Dita Lase, Dāvis Dudelis un dzīvnieku aizsardzības organizācija Dzīvnieku Brīvība. Sadaļā Veselība uztura speciāliste Santa Grietiņa atgādina par svarīgākajiem uztura jautājumiem, un sadaļā Pieredzes mamma Viktorija Tarane dalās ar saviem novērojumiem, audzinot bērnus vegānus. Ieskaties Mantu kastē, kurā apkopotas filmas ģimenes vakariem un Lasītavā atradīsi pasaku Sudraba zivtiņa.

Pirms septiņiem gadiem tieši janvārī arī es un mans partneris aktīvi uzsākām samazināt dzīvnieku produktus savā uzturā. Dažu mēnešu laikā no ziņkārīgiem visēdājiem kļuvām par informētiem vegāniem. Pēc gada piedzima mūsu pirmais bērns- bērns vegāns. Vai iesākuma posms bija viegls un ērts? Nē, nebūt nebija. Tāpēc šeit ir mani padomi Tev, uz savas ādas pārbaudīti un izjusti, padomi, kas, iespējams, sniegs Tev papildus drošības sajūtu, lai turpinātu uzsākto apņemšanos.

Neesi kategorisks, bet saudzīgs pret sevi!

Tu esi izlēmis samazināt vai pilnīgi izslēgt dzīvnieku produktus no ikdienas patēriņa, tad dari to pakāpeniski un nesteidzoties. Ļauj sev “paslīdēt kājai”- apēst kolēģa cepto kūku, vecmammas cepeti vai draugu dzimšanas dienas grila desas. Ļauj tam notikt, ja tas Tevi pasargā no vainas apziņas. Bet nākamajā dienā Tu jau atkal vari veikt dzīvniekiem saudzīgākas izvēles.
Ja Tev ir bērni, kas nav dzimuši vegāni, bet arī, tāpat kā Tu, ir uzsākuši šo ceļu, sniedz viņiem iespēju izvēlēties. Varbūt viņiem būs vieglāk ēst vegāniskas maltītes mājās, bet skolā turpināt ierasto uzturu, varbūt vienosieties, ka vegāniski ēdīsiet 4 no 3 dienām nedēļā? Pajautā bērniem, kādas ir viņu sajūtas un skatījums (iespējams Tev noderēs psihologa ieteikumi, kurus vari izlasīt šeit).

Mācies gatavot savādāk!

Atceries, ka, izņemot no šķīvja dzīvnieku produktus, tie ir jāaizvieto ar augu valsts produktiem. Veganizē ģimenes iecienītākos ēdienus! Nopērc, aizņemies vai meklē internetā vegānisku recepšu krājumus. Palūdz sev uzdāvināt augu valsts kulinārijas kursus (ieskaties www.vegus.lv). Ļaujies garšu eksperimentiem, līdz atradīsi savus un ģimenes mīļākos ēdienus. Aicini bērnus līdzdarboties virtuvē, noskaidro, kuri augļi un dārzeņi garšo visvairāk, parādi, cik dažādu veidu pupas ir iespejams nopirkt un pagatavot, iemaini govs piena jogurtu pret augu valsts jogurtu.

Izglītojies!

Lasi rakstus un grāmatas, skaties filmas (iedvesmai ieskaties šeit), piedalies informatīvos izaicinājumos par vegānisku dzīvesveidu un uzturu (vai Tu esi piedalījies Neapēd zemeslodi akcijā?). Zināšanas ir pamats Tavai pašapziņai un spēcīgs arguments sarunās ar vegāniska dzīvesveida noliedzējiem. Dalies ar iegūto informāciju ar ģimeni, bērniem, lai arī viņu zināšanas pilnveidojas un izpratne padziļinās par to, kāpēc jūs esat uzsākuši šo ceļu uz vegānisku dzīvesveidu.

Rodi jaunus draugus!

Visdrīzāk Tavā tuvāko cilvēku lokā ir vairāk visēdāju nekā vegānu, tāpēc agrāk vai vēlāk šīs attiecības nonāks strupceļā, kurā tām būs jāaug citā plaknē vai jābeidzas. Meklē jaunas draudzības ar cilvēkiem, kas domā līdzīgi. Mūsdienās sociālie mediji piedāvā plašas iespējas komunikācijai- iedvesmai, sarunām, savu jautājumu uzdošanai un draudzībai. Radi iespēju tikties ar citām ģimenēm, kurās aug bērni vegāni (veģetārieši), kas stiprinās kopības sajūtu un veidos jaunu paziņu loku.

Esi pieklājīgs, bet nelokāms!

Vienreiz var “paslīdēt kāja”, citreiz var apēst, ko pasniedz “pasaules miera” labad, taču Tavā vegāniskajā izaugsmē pienāks brīdis, kad pieklājīgs, bet nelokāms “Nē, paldies” būs jāpasaka arī tuvākajiem draugiem un ģimenei. Šādas situācijas reti ir patīkamas, taču ieguvums ir krietni lielāks – robežu noteikšana, sapratnes veicināšana un abpusējas cieņas izrādīšana. Esi klātesošs situācijās, kad Tavam bērnam ir nepieciešama papildus drošība un atbalsts (piemēram, ciemojoties pie visēdājiem, kas neatturas izteikt noniecinošus komentārus), uzmundrini, atbalsti un ierādi tos produktus, kuri atbilst jūsu izvēlētajam uztura veidam (vegānisks, veģetārs).

Mājasdarbs. Špikeris, ko izmantot, sakot Nē
To ieteicams izmantot situācijās, kad dialoga persona jau ilgāku laiku zina par Tavu dzīvesveidu. Neiesakām izmantot situācijās, kurās sarunbiedrs nav informēts par Tavu dzīvesveidu.

“Paldies Tev (mamma, draugs, kolēģi…) par ieguldīto laiku, enerģiju un naudu, gatavojot (pērkot) šo ēdienu (dāvanu). Es to ļoti novērtēju un zinu, ka arī Tev tas nozīme ļoti daudz. Taču diemžēl es to nevaru pieņemt (ēst). Tu zini, ka jau (tik ilgu laiku) es esmu atteikusies (-cies) no dzīvnieku produktu lietošanas. Es būšu pateicīga (-s), ja Tu cienīsi manu izvēli. Es saprotu (redzu), ka tas Tevi sadusmo (nosauc to emociju, kuru Tu novēro), taču vai Tu gribētu pagatavot kopā ar mani kādu vegānisku ēdienu (nosauc lietas, kuras Tu gribētu saņemt dāvanā), lai mēs kopā iepazītu šo jauno situāciju?”

Laimīgu un vegānisku jauno gadu!

Sanita Ločmele, draudzēties varam vegkid Instagram platformā