B12 vitamīns – vegānu bieds vai draugs?

Vēlos ticēt, ka nav neviena vegāna uz pasaules, kurš nezinātu, cik svarīgs ir B12 vitamīns pilnvērtīgai ķermeņa funkcionēšanai. Tik pat bieži nākas dzirdēt par iespējamo B12 vitamīna trūkumu. Uztura speciāliste Lizete Puga sarunā ar Sanitu Ločmeli stāsta par vitamīna nozīmi, funkcijām un iespējamo trūkumu organismā.

Kas tad ir B12 vitamīns?

B12 ir ūdenī šķīstošs vitamīns, kas ir būtisks elements cilvēka attīstībā, jo ir pamats jaunu šūnu veidošanai. Tas ir neaizvietojams, lai cilvēka organismā esošās šūnas spētu veidoties, dalīties un atjaunoties.

Kāda loma tam ir bērna attīstībā?

B12 vitamīns ir nepieciešams normālu šūnu dalīšanās procesu nodrošināšanai un jaunu šūnu veidošanai, kas ir ļoti būtiski, bērnam augot, jo organismā nav šī vitamīna rezervju. Augot, šūnu veidošanās un dalīšanās notiek ļoti intensīvi. B12 ir nepieciešams smadzeņu attīstībai un kognitīvās funkcijas veidošanai. Tā trūkums var radīt neatgriezeniskus neiroloģiskus traucējumus, samazināt bērna kognitīvās spējas (atmiņa, mācīšanās spējas, uzmanības noturēšana, lēmumu un secinājumu pieņemšana, valoda utml.), kavēt bērna motorās spējas (bērna fiziskā attīstība).

Ar kādiem pārtikas produktiem var uzņemt šo vitamīnu un kā var zināt, ka cilvēkam tā pietiek?

B12 galvenokārt atrodas dzīvnieku izcelsmes produktos- gaļā un tās subproduktos (aknās, nierēs), zivīs, sierā, olās, pienā utml. B12 uzsūcas aptuveni tikai 1% no uzņemtā daudzuma. Vitamīna uzsūkšanās spēja ir būtiski atkarīga no tā, kādā stāvoklī ir cilvēka gremošanas trakts, kā arī tas, kādas ir šī vitamīna rezerves organismā. B12 trūkums var veidoties aptuveni 5-10 gadu laikā, tas nenotiek vienā dienā. Bērna organismam vitamīna rezervju nav, tāpēc ir būtiski izvēlēties B12 vitamīnu saturošus produktus vai uzturā lietot funkcionālos augu produktus, kas ir bagātināti ar B12 vitamīnu (piena maisījums, augu piens un tā izstrādājumi, brokastu pārslas, putras u.c.). Noteikti pievēršot uzmanību, vai produkts patiešām ir bagātināts ar B12.

Ne sēnes, ne avota ūdens nesaturēs gana daudz B12, tāpēc tas jālieto papildus uztura bagātinātāju formā.

Jāatceras, ka arī, lietojot uztura bagātinātājus, nenotiek 100% vitamīna devas uzsūkšanās. No 500mcg veselam cilvēkam uzsūksies tikai apmēram 10mcg.

Ja esat izvēlējušies bērnam nepiedāvāt dzīvnieku izcelsmes produktus, ir jāapzinās iespējamie riski un jādod papildus B12 vitamīns uztura bagātinātāja vai zāļu formā atkarībā no nepieciešamības.

Šeit noteikti mums der atcerēties, ka šī vitamīna uzsūkšanos ietekmē daudzi ārēji un iekšēji faktori. Mēs varam lietot daudz produktu, kas satur B12 vitamīnu, viss var būt pēc tabulas, bet tik un tā vitamīna var pietrūkt. Droši mēs nevaram būt nekad, tāpēc svarīgi ir veikt regulāras asins analīzes un konsultēties ar savu ārstējošo ārstu, kā arī dietologu vai uztura speciālistu. Ļoti ieteicams ārstu nemainīt pēc pirmās vizītes, bet izvēlēties uzticamu personu, kas ar jums un bērnu strādā un spēj iedziļināties/izvērtēt tā veselības stāvokli.

Nereti, apspriežot šo jautājumu, sastopos ar noliegumu, nevēlēšanos runāt par to. Jāatceras, ka tas var maksāt ļoti daudz- bērna veselību. Būtiskas ir asins analīzes. Faktori, kas ietekmē B12 uzsūkšanos, var būt daudzi, tādēļ asins analīzes ir obligātas, un tās ir obligātas arī visēdājiem. Vismaz vienu reizi gadā!

Saki, ja ģimenē tomēr reti, bet turpina ēst dzīvnieku izcelsmes produktus, vai arī tad ir jāuztraucas par B12 vitamīna iespējamo deficītu?

Ja bērns vegāniski ēd daļēji, bet laiku pa laikam kaut ko iekļauj no dzīvnieku izcelsmes produktiem, B12 deficīts var izveidoties, taču iespējamība, protams, ir nedaudz mazāka. Arī šādā situācijā ir nepieciešams regulāri nodot asins analīzes un sekot līdzi organisma rezervēm.

No personīgās pieredzes varu spriest, ka nereti mēs, cenšoties izvairīties no nosodījuma, nenododam analīzes, nezinām situāciju. Domājam, ka viss ir labi – taču ne vienmēr tā ir. Ja mātei ir B12 deficīts vai zems rezervju līmenis, tās piens zīdainim nebūs B12 avots un agrīni var izveidoties B12 deficīts, kas var radīt arī neatgriezeniskas sekas. Zīdīšana ne vienmēr ir brīvbiļete analīžu netaisīšanai un B12 vitamīna nelietošanai papildus. Līdzīga piesardzība ir jāievēro tiem, kas reti uzturā lieto dzīvnieku izcelsmes produktus.

Vai cilvēka organisms pats var ražot B12 vitamīnu?

Tas ir atkarīgs no tā, cik vesels ir Jūsu gremošanas trakts – kuņģis, tievā zarna, kur notiek B12 vitamīna uzsūkšanās. B12 uzsūkšanai ir nepieciešams īpašs proteīds, kas veidojas kuņģī, un uzsūkšanās notiek tievas zarnas lejusdaļā.

Bieži vien tā deficīts novērojams arī slimojot ar celiakiju, Krona slimību, parazītu invāzijas gadījumā, kā arī veciem cilvēkiem, kuri slimo ar gastrītu, pēc operācijām, kas skar gremošanas traktu (svara samazināšanas operācijas, izņemot kādu posmu no zarnām) u.c.

Vai Tavā profesionalajā pieredzē ir bijuši gadījumi, kad tiek atklāts B12 vitamīna trūkums bērnam?

Manā praksē ir bijuši vairāki bērniņi ar B12 deficītu un tas ir ļoti skumji, jo ne vienmēr tā sekas ir atgriezeniskas, arī mēģinot šo stāvokli stabilizēt. Smaga motorā aizture, izteikta anēmija ir B12 deficīta redzamākās sekas. Latvijā netiek veikti pētījumi un sekots, kāds IQ līmenis ir šiem bērniem pieaugot, taču zinātniskajā literatūrā tomēr tiek minēts, ka kognitīvās spējas var būt zemākas, protams, situācijā, ja ir konstatēts deficīts.

Vai šādās situācijās vecāki tiek izglītoti par bērna veselībai nepieciešamajiem mikroelementiem?

Protams, izglītošana tika veikta- taču, kā es jau minēju, svarīgs ir darbs ilgtermiņā. Neiedziļinoties visas ģimenes filozofijā, neredzot kopējo veselības stāvokļa izvērtējumu, rezultāta nebūs. Es teiktu- tas ir komandas darbs.

Ir bijušas situācijas, kad vecāki ir ļoti izglītoti par produktu daudzveidību, ir apmeklēts uztura speciālists utml. , taču arī ar to nav bijis gana.

Vai šo vitamīnu ir iespējams pārdozēt?

B12 vitamīns ir ūdenī šķīstošais vitamīns. Ja uzņemam par daudz, mēs to varam arī ļoti labi paši izvadīt laukā. Tamdēļ hipervitaminoze tiek novērota ļoti reti, dažreiz pēc B12 injekcijām. Ja uzņemam vairāk, organisms to uzglabā aknās.

DIENĀ IETEICAMĀS VITAMĪNA B12 VIDĒJĀS DEVAS

Paldies Tev, ka padalījies ar savām zināšanām, Lizete! Mēs aicinām visus- bērnus, pieaugušos, vegānus un visēdājus atbildīgi izturēties pret savu ķermeni un regulāri veikt veselības pārbaudes.

Atsauce:

http://www.vm.gov.lv/images/userfiles/Tava%20veseliba/Ieteicamās_enerģijas_un_uzturvielu_devas.pdf